Waarom is het handig om gebruik te maken van Google Analytics?
Google Analytics is een gratis hulpprogramma van Google waarmee gebruikers het gedrag van website bezoekers kunnen analyseren. Met de uitgebreide data die te verkrijgen is kun je onder andere de herkomst van de bezoekers achterhalen. Het doet er niet toe hoe groot je bedrijf is, zowel kleine als grote bedrijven maken gebruik van Google Analytics. Met Google Analytics kunnen alle online doelstellingen op de website gemeten worden en met een professionele implementatie gaat dit verder dan aantal bezoekers, bekeken pagina’s en bezoekduur. Het geeft eigenlijk antwoord op de bekende wie, wat en waarom vragen. Deze worden beantwoord in Google Analytics met behulp van de volgende segmenten:
- Doelgroep
- Acquisitie
- Gedrag
- Conversies
In dit artikel worden een aantal mogelijkheden van Google Analytics uitgelegd. Het zijn vooral mogelijkheden voor de mensen onder ons die nog nooit gebruik hebben gemaakt van Google Analytics.
Doelgroep achterhalen met Google Analytics
Wie bezoeken er nu uiteindelijk jouw website? Dit is allemaal te vinden bij het onderwerp “doelgroep”. Onder doelgroep is hier informatie te vinden over verschillende gebruikers. De verdeling van de sub onderwerpen ziet er als volgt uit:
- Demografie: overzicht over leeftijd en geslacht
- Interesses: interesses van klanten, in welk markt segment ze zich bevinden en soort online bezoeken
- Geo: taal en locatie
- Gedrag: nieuwe en bestaande klanten en herhalingsaankopen
- Technologie: browser en netwerk
- Mobiel: onderscheid op mobiel, desktop of een tablet
- Benchmarketing: Kijkend naar kanalen, locatie en apparaten als hulpmiddel dienen
Als je de bovenstaande deelonderwerpen één voor één af gaat is het dus mogelijk om te kijken wie jouw klant nu werkelijk is. Google Analytics helpt jou dus bij het in kaart brengen van je klanten (doelgroep). Je weet bijvoorbeeld iets over de leeftijd van je klanten, het geslacht en zelfs van welk netwerk hij of zij gebruik maakt.
Google Analytics en acquisitie
Waar komen je bezoekers nu eigenlijk vandaan? Dit is allemaal terug te vinden onder het onderwerp “acquisitie”. Hierin vind je alles terug over de manier waarop klanten jouw vinden middels de organische zoekresultaten. Dit is verdeeld onder de volgende sub onderwerpen:
- Alle verkeer: hier is te zien hoe mensen op jouw website terecht zijn gekomen. Dit kan onder andere zijn door middel van organisch Search (gratis zoekresultaten in Google), direct en referral (websites die naar jouw website verwijzen).
- Zoekmachineoptimalisatie: hier is ten eerste te zien hoe mensen op jouw website terecht zijn gekomen. In het tabje “zoekopdrachten” zie je terug middels welk zoekwoord mensen op jouw website zijn gekomen. Ten tweede is te zien op welke bestemmingspagina’s gebruikers terecht komen. Ten slotte kan je hier terug vinden uit welk land de bezoekers komen.
Door middel van Google Analytics kom je dus onder andere te weten of jouw bezoekers zijn beïnvloed door social media of dat ze zelf bij jouw website zijn belandt. Dit is natuurlijk enorm belangrijk om te weten. Wanneer je er achter komt dat erg veel mensen op jouw website terecht komen middels social media en totaal niet middels de organische zoekresultaten in Google, dan is het verstandig om je vindbaarheid te verbeteren middels zoekmachine optimalisatie.
Google Analytics en gedrag
Bij het onderwerp gedrag vind je allerlei handige informatie over de usability van jouw website. Dit onderwerp is als volgt verdeeld:
- Gedragsstroom: resultaten op gebied van 1e interactie tot aan de verschillende bestemmingspagina’s;
- Site-inhoud: overzicht over wat er allemaal gebeurd op de website. Bijvoorbeeld het bounce percentage en de gemiddelde tijd op een bepaalde pagina;
- Sitesnelheid: hier is een overzicht te vinden over de gemiddelde laadtijd van een pagina;
- Zoekopdrachten op site: hier is te zien welke zoekterm er het meest gehanteerd wordt en hoe vaak er op de site gezocht wordt middels een zoekterm;
- Gebeurtenissen: overzicht van het effect van gebeurtenissen op de site;
- Analyse op de pagina: hier is van alles te vinden over de paginaweergaven tot het bounce percentage.
Als je dit allemaal bekeken heb is het al vrij snel duidelijk wat er zich allemaal afspeelt op jouw website. Je ziet wat er zich op jouw website afspeelt. Je weet alles van het bounce percentage tot aan de 1e interactie. Dit is een van de vele voordelen van Google Analytics.
Google Analytics en conversies
Conversies realiseren, hier draait het uiteindelijk allemaal om. Een conversie is bijvoorbeeld het verkopen van een product. Door conversie doelen in te voeren in Google Analytics, wordt er op een andere manier naar data gekeken. Het is natuurlijk leuk als er 200 bezoekers van een bepaalde site komen, maar het is pas interessant als bijvoorbeeld 20% een actie onderneemt. Dit komt terug in de volgende sub onderwerpen:
- Doelen: hier kan je zien wat voor effect de doelen hebben die je hebt ingesteld
- E-commerce: in dit overzicht zie je onder andere welk product het meest wordt verkocht en welk medium is gebruikt om tot actie te komen.
- Multi-channel trechters: dit is een overzicht waar je kan zien vanuit welk kanalen de meeste conversies komen of welke in samenwerking het best lopen
In dit artikel zijn 4 belangrijke mogelijkheden van Google Analytics behandelt. Door deze punten wordt het wel duidelijk dat Google Analytics onmisbaar is wanneer je het gedrag van jouw website bezoekers wilt analyseren. Wij raden elke website eigenaar aan om gebruik te maken van Google Analytics, degenen onder ons die de data op de juiste manier analyseren zijn in staat om het aantal leads, conversies en sales te verhogen. Marconcepts is gespecialiseerd in professionele implementatie van Google Analytics of het nu de verbetering van een bestaande implementatie betreft of een compleet nieuw project. Neem gerust contact met ons op!