Hoe haal je het maximale uit Google Adwords? Er komt meer bij kijken dan een leuke advertentie wegzetten. Je moet je gaan verdiepen in zoekwoorden, advertentiekoppen en advertentieteksten. Verder moet je je gaan verdiepen in de content en je bezig gaan houden met de desbetreffende landingspagina. Als dit allemaal gedaan is kan je zeggen dat je het maximale uit Google Adwords hebt gehaald, in ieder geval qua opzet.
Wat is Google Adwords?
Google Adwords is één van de bekendste online advertentieplatforms. Google Adwords valt onder zoekmachine adverteren en het is een betaald platform. Je kan het zelf inrichten zoals jij dat wilt. Als deze advertenties geplaatst worden staan ze rechts of boven de organische zoekresultaten (onbetaald) in Google.
Samenhang SEO en Google Adwords
Voordat je begint aan Google Adwords moet de zoekoptimalisatie (SEO) in orde zijn. Geen enkele website of webshop kan gelijk volstromen met bezoekers. Vooral niet als de SEO niet in orde is. Zorg ervoor dat je zoekmachine adverteren (SEA) en zoekmachine optimalisatie (SEO) op elkaar afgestemd zijn. Je kunt het vergelijken met een fysieke winkel die nog niet geopend is. Je gaat toch ook niet flyeren dat mensen producten moeten komen kopen in een winkel die nog niet eens geopend is?
Nu kun je Google Adwords gaan raadplegen! Maar eerst..
Met behulp van Google Adwords kan je advertenties in elkaar gaan zetten die aansluiten bij de door jou gekozen zoekwoorden. Deze zoekwoorden vind je door een zoekwoorden analyse uit te voeren. Het uitvoeren van een zoekwoorden analyse is de basis voor het opzetten van een Adwords campagne. Wanneer je de zoekwoorden weet, kun je gaan adverteren middels Google Adwords.
Het opzetten van een Google Adwords campagne
Nu is het de bedoeling om bestemmingspagina’s te gaan bepalen of maken bij de gekozen zoekwoorden. Als de bezoekers erop klikken komen zij op de daarvoor bestemde pagina. Dit is vaak een landingspagina Op de landingspagina moet de informatie staan die gezocht wordt. Deze landingspagina moet aantrekkelijk gemaakt worden door bijhorende Call-to-Action buttons. Deze sporen de bezoekers aan om over te gaan tot actie. Dit zal een positieve invloed hebben op het aantal conversies. Dan heb je een geslaagde Google Adwords campagne.
Hoe wordt de prijs door Google Adwords bepaald?
Je weet nu hoe je deels een geslaagde Google Adwords campagne kan opzetten. Maar hoe wordt de prijs van het zoekwoord adverteren bepaald door Google Adwords? De prijs van adverteren op een zoekwoord wordt bepaald door hoe relevant de weg naar het antwoord op de zoekvraag is, die middels de advertentie zou moeten worden beantwoord. Zo wordt het zoekwoord op basis van de volgende factoren getoetst door Google Adwords:
Zoekwoord
Er zit natuurlijk veel verschil in per zoekwoord. Als je een website hebt over heren fietsen en je wilt adverteren op het woord fietsen, dan zal het bedrag erg hoog liggen en de conversie laag dus een slechte ROI. Hoe vaak wordt dit woord wel of niet gezocht? Hoe specifiek is het? Is het een long tail of een short tail zoekwoord?
Advertentietekst
Deze moet het zoekwoord in de titel en de verdere tekst hebben staan om herkend en begrepen te worden door de zoeker en mede te leiden tot een goede Quality Score.
Landingspagina
Die ook werkelijk de informatie bevat waar naar gezocht wordt op een goede en aantrekkelijke manier met een goede conversiemogelijkheid.
CPC (cost per click)
Hierbij kies je zelf wat het maximale bedrag mag zijn dat je aan Google betaalt per klik op een advertentie. Voorbeeld: Je zegt ik besteed maximaal voor €200,- aan kliks en per klik is het €0,40 dan heb je 500 kliks.
Adwords Quality Score
Dit hangt af van de kwaliteit van je advertenties, zoekwoorden en landingspagina. Als Google Adwords vindt dat de Quality score niet goed genoeg is , zal de prijs van het adverteren hoger liggen dan bij een goede Quality score. Google vindt in het geval van een slechte scoren dat je niet aan de bovenstaande punten heb voldaan. En dus niet kan voldoen aan de verwachtingen van de bezoekers.
Concurrentie
Vraag en aanbod, dus als er veel mensen op het zoekwoord bieden kan de prijs snel oplopen. Op concurrerende markten (finance/travel/telecom etc) kan de prijs oplopen naar euro’s per klik! Het verschil tussen goed doen en niet goed doen is dan al snel duizenden euro’s dus laat hier een professional naar kijken.
Na het lezen van dit artikel is het hopelijk voor jou duidelijker hoe je het maximale uit Google Adwords kan halen. Er valt echter nog veel te leren! Volg daarom een Google Adwords training bij ons! Heb je vragen over Google Adwords, of over onze cursussen? Neem dan contact met ons op!