De laatste tijd is overal op het internet te lezen dat het belang van een mobielvriendelijke/responsive website steeds groter begint te worden. Google heeft 21 april de update doorgevoerd dat mobielvriendelijke websites een hogere ranking krijgen in de mobiele zoekresultaten. Tot op heden is van deze update nog vrij weinig te zien maar naar alle waarschijnlijkheid zal dit effect in de toekomst stukje voor stukje groter worden. Een mobielvriendelijke website kan een website zijn die responsive is gemaakt voor mobiele apparaten. Responsive houdt in dat de website op mobiele apparaten gebruiksvriendelijk werkt. Maar waarom is een responsive website nou zo belangrijk? In dit artikel zullen we hiervoor een aantal redenen geven.
Een aantal redenen om te kiezen voor een responsive website…
1. Mobiele gebruikers versus desktop gebruikers
Door de opkomst van mobiele apparaten (o.a. smartphones en tablets) is het internet gebruik op mobiele apparaten enorm gegroeid. Dit houdt dus ook in dat steeds meer mensen Googelen op mobiele apparaten. Iedere websitebezitter met daaraan een gekoppeld Google Analytics account heeft inzicht in de verhouding van het aantal bezoekers die op jouw website terecht komt via een tablet, smartphone of desktop (Google Analytics > Doelgroep > Mobiel > Overzicht). Als voorbeeld zullen we naar deze statistieken kijken van onze eigen website. Afgelopen maand hebben 28% van de inkomende bezoekers onze website bezocht op een mobiel apparaat (smartphone / tablet). Ik neem aan dat jullie het ermee eens zijn dat dit best wel veel is! Stel je hebt gemiddeld 300 bezoekers per dag over een tijdsbestek van 30 dagen, dan bezoeken 2520 gebruikers jouw website op een mobiel apparaat. En hierom is een responsive website nou zo belangrijk! Je kan je website beschouwen als het visitekaartje van je bedrijf, zorg er dan dus ook voor dat mensen die op jouw website surfen een goede indruk krijgen omdat ze prettig kunnen surfen op jouw website op een mobiel apparaat. De gebruiker die op jouw website terecht komt is misschien wel jouw nieuwe klant.. En die wil je natuurlijk niet mislopen omdat hij of zij jouw website vroegtijdig heeft verlaten. Een reden voor het vroegtijdig verlaten van jouw website kan zijn dat hij of zij gefrustreerd is geraakt: je beschikt niet over een responsive webdesign.
2. Mobilegeddon update Google 21 april 2015
Ten eerste heeft dit natuurlijk met de zogenaamde ‘Mobilegeddon’ update van Google te maken. Zoals beschreven hierboven plaatst Google niet mobielvriendelijke websites lager in de zoekresultaten op mobiele apparaten. Dit houdt in dat jouw concurrent die eerst onder jou stond geplaatst in de zoekresultaten nu misschien wel boven jou is geplaatst omdat dat betreffende bedrijf/organisatie wel een mobielvriendelijke website heeft. Ons advies is om over te stappen op een responsive website die mobielvriendelijk is, je voorkomt hiermee een daling in de zoekresultaten voor mobiele apparaten. Je wilt tenslotte toch je concurrente voorblijven?
3. Voorkom gebruikers die overstappen naar de concurrent
Gebruikers die via Google terechtkomen op jouw website hebben altijd de keuze om over te stappen naar jouw concurrent om vervolgens bij hun het product af te nemen waar ze naar op zoek waren. Een reden hiervoor kan zijn omdat ze jouw mobiele website niet als prettig ervaren, vaak is dit zo wanneer een website niet een responsive webdesign heeft. Je hebt het dus deels zelf in de hand of bezoekers jouw website verlaten op een mobiel apparaat door ervoor te zorgen dat je over een responsive website beschikt.
In dit artikel hebben we een aantal redenen prijsgegeven waarom je over een responsive website zou moeten beschikken, maar natuurlijk zijn hier nog meer argumenten voor. Onze webdevelopment specialisten hebben ruime ervaring met het maken van responsive websites. Wil jij jouw website responsive laten maken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken, of schrijf je in voor onze cursus online marketing!