In 2016 ontkom je er ondanks de sociale media en hun belang niet aan: e-mail marketing werkt (nog steeds)! Veel bedrijven doen er aan, het ene bedrijf beter dan de ander. Maar wat is e-mail marketing. Wat zijn de daadwerkelijke cijfers over e-mail marketing? En hoe maak je E-mail marketing nou succesvol?
Wat is e-mail marketing?
E-mail marketing is het benaderen van (potentiële) klanten via een e-mail. Deze e-mail moet als doel hebben nieuwe klanten te werven, klanten overtuigen om iets te kopen of om een relatie met de klant te onderhouden.
Cijfers van e-mail marketing
In 2014 waren er al 4.1 miljoen e-mail accounts aangemaakt. 90 procent van deze accounts worden elke dag gecheckt. Nog vaak worden de accounts gecheckt op de PC maar ook steeds vaker gebruiken mensen hun mobiele telefoon, namelijk 48 procent. E-mail marketing wordt erg vaak gekozen door bedrijven omdat het weinig kost en makkelijk rendement heeft binnen de gesloten groep. Terwijl je er wel veel mensen mee bereikt die geneigd zijn een aankoop te doen, wel 83 procent. Zelfs 28 procent bestellen vaker door e-mail marketing. Bron: Frankwatching
E-mail marketing als conversiebooster
- Zorg dat je een software programma koopt waarmee je simpel een e-mail opstelt en simpel verstuurt. Naast deze functies kan je je verstuurde e-mails ook analyseren. Hoe vaak is de e-mail geopend? Hoe vaak wordt gebruik gemaakt van de call-to-action buttons waarmee je mensen naar je site linken? Een goed voorbeeld van een software programma is Mailchimp. Bij dit programma kan je heel gemakkelijk een e-mail opstellen en versturen als jouw e-maillijst in het softwarepakket staan. Daarnaast kan je, zodra de e-mail verstuurd is, kijken hoe vaak de e-mail geopend is en of de call-to-action buttons gebruikt zijn.
- Begin altijd met een onderwerp wat een klant aanspreekt om de mail te openen en door te scrollen. Wel 64 procent opent een mail als het onderwerp interessant klinkt.
- Zorg ervoor dat het design mobielvriendelijk is, zoals eerder vermeld opent 48 procent de e-mail op een mobiele telefoon maar 69 procent verwijdert de e-mail als deze niet geoptimaliseerd is voor een mobiel.
- Onthoud dat mensen graag van de volgende soort e-mails houden:
- Speciale aanbiedingen
- Promo’s en vouchers
- Volgen van een levering
- Koop geen e-maillijst maar maak er zelf een via acties op je website waarbij iemand pas de actie ontvangt als hij of zij zijn e-mailadres invult. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Hema. ‘15% korting op de gehele collectie als u zich aanmeldt voor de nieuwsbrief.’
- Weet wie je doelgroep is! Als jij weet dat jouw doelgroep van 9.00 tot 17.00 werkt is het niet verstandig om een e-mail te versturen om 14.00 ’s middags. Dus je ‘timing is everything.’
- Dwing je klanten niet om je e-mails te blijven ontvangen maar zorg voor een hele goede unsubscribe functie.
Leer meer over e-mail marketing tijdens een van onze Internet Marketing cursussen.